Handlingsveileder

Handlingsveilederen beskriver hvordan ansatte skal handle og samarbeide med barn, unge og deres foresatte. Handlingsveilederen er forpliktende for alle ansatte som møter barn og unge med behov for hjelp, støtte og oppmerksomhet i korte eller lengere perioder i livet. Ansatte som lurer på om et barn eller en ungdom trenger hjelp, plikter å følge opp bekymringen sin. Handlingsveilederen for Bedre tverrfaglig innsats (BTI) beskriver hvordan den ansatte skal handle, og på den måten sikrer vi at barn og unge i Søndre Land gis god, koordinert hjelp. Handlingsveilederen beskriver fire nivåer i arbeidet med barn og unge - fra svangerskap og opp til 24 år - fra tidlig identifisering og avklaring, til omfattende samarbeid mellom flere tjenester

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Nivå 0 - Definer bekymring eller uro

Dette nivået handler om deg som jobber i direkte kontakt med barn og unge. Det er ofte nettopp du som kjenner på den første uroen rundt et barn eller en ungdom som kanskje trenger litt ekstra oppfølging.

Definer bekymringen for barnet/ungdommen. Del bekymringen med nærmeste leder, før du eventuelt deler den med foresatte/barnet/ungdommen.

Trinn 1 - Definer uroen/bekymringen

Beskrivelse

En uro kan være knyttet til observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål ved barn, unge og familiers helse, trivsel eller livssituasjon. Uroen kan være knyttet til et barns faglige utvikling, deres psykiske eller fysiske helse eller en kombinasjon av flere ting. Det kan handle om enkeltindivider, men også like gjerne samspill og relasjoner, eksempelvis i et klassemiljø.

Når du er bekymret for et barn eller en gruppe av barn, er det viktig at du setter ord og konkretiserer for deg selv hva denne uroen handler om. Dette er ikke alltid like lett, for signalene som har gjort deg bekymret kan være både vage, diffuse og vanskelige å tyde. I menyen til venstre finner du flere verktøy som kan være til hjelp. For eksempel handlingsplan ved bekymringsfullt fravær og Barn og unges signaler på mulig mistrivsel.

Konkretiser uroen din ved å sammenfatte observasjoner og samtaler. Drøft med kollegaer. Kanskje har de andre observasjoner som kan hjelpe deg å konkretisere uroen. Benytt ressursene på venstre side. Husk - det er DU som eier uroen og kan gjøre en forskjell for barnet!

NB!

Hvis du tror uroen handler om barnets psykososiale barnehagemiljø (§42) - husk at barnehagen snarest skal undersøke saken. Ellers innen 3 uker etter at undringen har oppstått.

Ved mistanke om vold eller overgrep skal du ta direktekontakt med Politi 112 eller Barneverntjenesten. Barnevernstjenesten kan også kontaktes for anonyme drøftinger, råd og veiledning i tilfeller hvor du er bekymret for om et barn, en ungdom eller en familie har det vanskelig og kanskje trenger hjelp.

Tror du allerede nå at bekymringen din kan være knyttet til barnets/ungdommens fysiske/psykiske skolemiljø (§ 12-sak), husk fristen på en uke for innkalling av foresatte til samtale.

§ 12-4 Plikt til å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt)

Alle som arbeider på skolen, skal følge med på hvordan elevene har det, og om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev.

Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Det gjelder også når en elev selv sier at hun eller han ikke har det trygt og godt. Skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. Rektor skal melde fra til kommunen i alvorlige tilfeller.

Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. I planen skal det stå

  1. Hva slags problem tiltaket skal løse
  2. Hvilke tiltak skolen har planlagt
  3. Når tiltaka skal gjennomføres
  4. Hvem som skal gjennomføre tiltakene
  5. Når tiltakene skal evalueres

Skolen skal dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten etter første til andre ledd, i den formen og det omfanget som er nødvendig.

For en mer inngående beskrivelse av hvordan det skal jobbes med § 12 anbefales Utdanningsdirektoratets oppdaterte rundskriv om skolemiljø (UDIR). 

Trinn 2 - Del bekymringen med leder

Beskrivelse

Del bekymringen din med nærmeste leder ved første anledning. Dersom saken skal tas videre skal det avgjøres hvem som tar kontakt med barnet og foresatte.

Trinn 3 - Del bekymringen med foresatte/barnet

Beskrivelse

Den du og leder har bestemt skal følge opp inviterer til og gjennomfører «den nødvendige samtalen» med foresatte/barnet. Lenke til hvordan en slik samtale kan gjennomføres finnes i venstremenyen.

*Ved mistanke om vold/overgrep skal ikke foresatte involveres*

Gjelder det en elevs fysiske/psykiske skolemiljø (§ 12-sak), senest innen 1 uke. Ellers innen 3 uker etter at undringen har oppstått.

Gjelder det et barns psykososiale barnehagemiljø (§ 42) - husk at barnehagen snarest skal undersøke saken. Ellers innen 3 uker etter at undringen har oppstått.

NB! Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Trinn 4 - Avklar behov for videre oppfølging

Beskrivelse

I samtalen blir det drøftet med foresatte/barnet/ungdommen om det er grunn til videre oppfølging. Dersom det er behov for å sette i gang tiltak, gå videre til nivå 1 i veilederen.

Er det behov for å hente inn ekstern hjelp utenfor gjeldende tjeneste, gå til nivå 2 i veilederen. Avgjør hvem som skal være ansvarlig for det videre arbeidet.

Dersom det ikke er grunnlag for videre oppfølging, lukker dere saken. Takk de involverte for godt samarbeid. Minn foresatte/barnet om at de er velkomne til å be om hjelp dersom det skulle oppstå noe de opplever trenger oppfølging på et senere tidspunkt.

Den som leder møtet skriver referat som lagres i WebSak. Hvis det er aktuelt med oppfølging på enten nivå 1 eller 2 som vil involvere andre instanser, er det viktig at det innhentes samtykke fra foresatte dersom saken ikke skal drøftes anonymt. Samtykkeskjema for tverrfaglig samarbeid finner du i skjemaportalen.

Ressurser

Om ulike koordinatorroller, se koordinatorhåndboka

Nivå 1 - Jobb sammen med familien i avdelingen eller tjenesten

Jobb sammen med foresatte og barn for å finne en løsning. Her blir det i utgangspunktet jobbet innen en enkelt tjeneste/avdeling.

Trinn 1 - Skap felles forståelse

Beskrivelse

Gå igjennom dokumentasjonen fra undringsprosessen; notater, foreldresamtaler/-konsultasjoner, observasjoner og annet. Konkretiser undringen ut fra hva du har sett og hørt, reflekter uten å konkludere. 

Inviter og gjennomfør et nytt møte med foresatte/barnet/ungdommen og aktuelle deltakere fra egen tjeneste, der dere sammen definerer problemstillingen og blir enige om konkrete mål og tiltak. Bruk maler for aktivitetsplaner o.l. som du finner i menyen til venstre. Mål og tiltak referatføres i Websak og deles med alle involverte. Her er det viktig med en tydeliggjøring av hvem som har ansvar for å følge opp hva fram mot evalueringsmøtet. I utforsking av mulige tiltak kan det være aktuelt å bruke tiltaksoversikten i plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsproblemer eller handlingsplan ved bekymringsfullt fravær. Der hvor det er aktuelt kan det avtales tiltak både i hjemmet og i aktuell tjeneste.

Avtal tidspunkt for evalueringsmøte og informer barnet/foresatte om hvem som har det koordinerende ansvaret/er kontaktperson for dem.

NB! Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre tjenester/avdelinger uten at det blir opprettet et formelt tverrsektorielt samarbeid. Dette kan skje gjennom etablerte samarbeidsmøter med habiliteringstjeneste eller BUP, i tiltaksmøter med helsesykepleier og/eller kontaktmøter med PPT. Hvis saken omhandler en elev kan det være aktuelt at saken drøftes i kommunalt skolemiljøteam. Husk å få samtykke fra foresatte/barnet dersom saken ikke skal drøftes anonymt. Her kan det være aktuelt å benytte verktøyet pedagogisk analyse. Utfylt skjema arkiveres i barnets mappe i WebSak. I en slik drøfting er det viktig å også vurdere systemrettede tiltak, eksempelvis i en avdeling eller klasse. Målet i dette trinnet er uansett å utforske problemstillingen og vurdere hva som kan være aktuelle tiltak lokalt før en setter i gang mer omfattende tiltak på flere arenaer.

*Husk ivaretagelse av eventuelle søsken.

Trinn 2 - Iverksett tiltak

Beskrivelse

Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres på aktuelle arenaer. Husk tiltak i hjemmet. Alle tiltak bør evalueres med tanke på effekt og nytteverdi. Dokumentér tiltak og følg opp.

Husk at barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnets meninger skal vektlegges. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av evalueringen, for å få barnets/ungdommens egen opplevelse av endring.

Trinn 3 - Evaluere

Beskrivelse

Gjennomfør evalueringsmøte, der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg. Referat fra evalueringsmøtet lagres i barnets/elevens mappe i WebSak.

Trinn 4 - Avklar behov for videre oppfølging

På basis av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om veien videre.

Det er tre mulige utfall av evalueringen:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg.

  • Avslutt oppfølgingen.

2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål.

  • Arbeidet fortsetter.

Eller

  • Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste. Hvis det er tilfelle anbefales det å gå tilbake til Nivå 1 – trinn 3 og utforske andre mer aktuelle tiltak. Her kan pedagogisk analyse være en aktuell ressurs.

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra andre kommunale tjenester. Saken tas opp til drøfting i aktuelle samarbeidsmøter (Nivå 2, trinn 1, Kontaktmøter med PPT o.l.). I saker som oppleves sammensatte er det anbefalt å melde saken inn til tverrfaglig drøftingmøte. I sistnevnte kan det også drøftes om saken krever involvering av eksterne instanser (Eksempelvis BUP).

NB! Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Om saken blir løftet videre opp på nivå 2 eller 3, er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.

Nivå 2 - Jobb tverrfaglig med andre kommunale tjenester

Jobb tverrfaglig sammen med andre tjenester, foresatte og barnet/ungdommen for å løse utfordringen.

Trinn 1 - Kontaktmøte eller tilsvarende

Beskrivelse:

Gjennomfør samarbeidsmøte med foresatte/barnet og tjenester som skal bidra med tiltak på nivå to. Presenter saken. Avgjør hvem som skal holde i saken videre, med ansvar for møteledelse og referat.

I denne fasen kan det også være aktuelt å drøfte saken i kontaktmøte.

Trinn 2 - Tiltak

Beskrivelse

Når saken er presentert for deltagerne, er neste punkt på dagsorden å planlegge aktuelle tiltak. Skriv tiltakene som skal gjennomføres i referatet – få med hvem som har ansvar for hvert enkelt tiltak. Til slutt i samarbeidsmøtet avtaler dere tidspunkt for evalueringsmøte. Gjennomfør avtalte tiltak på aktuelle arenaer. Forbered evalueringsmøtet. Husk at barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnets meninger skal vektlegges. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av evalueringen, for å få hans/hennes egen opplevelse av endring.

Bruk maler for tiltaksplaner/aktivitetsplaner dere finner i menyen til venstre, og lagre denne i barnets/elevens mappe.

Trinn 3 - Evaluering

Beskrivelse

Gjennomfør evalueringsmøte, der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg.Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Trinn 4 - Avklare behov for videre oppfølging i Tverrfaglig drøftingsmøte

Beskrivelse

Ansatt og foresatte/barnet/ungdommen presenterer problemstillingen for tverrfaglig drøftingsmøte.

Drøftingsmøtet legger fram plan for utredning/undersøkelse/tiltak i samarbeid med foresatte/barn og andre aktuelle instanser. Koordinator for drøftingsmøtet og kommunalt tiltaksteam avklarer eventuelt spørsmål rundt ressursbruk i foreslått videre oppfølging, herunder om det skal søkes om koordinator/barnekoordinator , henvises til kommunalt familieteam, eller andre interne/eksterne instanser.

Ansvarlig i aktuell avdeling sørger for at det inviteres til samarbeids- og evalueringsmøter.

Nivå 3 - Jobb tverrfaglig med andre kommunale tjenester, andre aktuelle samarbeidspartnere og foresatte/barnet/ungdommen for å løse utfordringen

Jobb tverrfaglig sammen med kommunenes tverrfaglige drøftingsteam, andre aktuelle samarbeidspartnere og foresatte/barnet/ungdommen for å løse utfordringen.

Trinn 1 - Iverksett koordinerte tiltak

Beskrivelse

I etterkant av møtet blir avtalte utredninger/undersøkelser/tiltak  iverksatt og gjennomført på aktuelle arenaer.

Trinn 2 - Evaluering

Beskrivelse

Evaluer om barnets situasjon har endret seg som følge av de koordinerte tiltakene.

Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Det er tre mulige utfall av evalueringen:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg.

2. Tiltakene har effekt og

  • dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter.

eller

  • dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak.

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Videre tiltak og oppfølging avgjøres i drøftingsmøte.

Trinn 3 - Videre innsats

Beskrivelse

Drøftingsmøte vurderer sammen med ansatt og foresatte/barnet/ungdommen mulige årsaker til manglende måloppnåelse basert på evalueringen som ble gjennomført på forrige trinn. I denne fasen er det avgjørende med tett dialog med barnet og/eller foresatte for å sikre at dere opplevelse av saken blir ivaretatt. Basert på en helhetlig vurdering settes det i gang/videreføres det tiltak på et av de tre nivåene i handlingsforløpet.

Ressurser - samlet oversikt

Plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsproblemer - Vedlegg 1 Tiltaksoversikt

Plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsproblemer - Vedlegg 2 Regionalt samarbeid

Plan for trygt, godt og inkluderende skolemiljø - Gjeldende fra november 2024

Forskrift om skoleruta i Søndre Land - Vedtatt 14.10.2024

Forskrift om skoleregler for offentlige skoler i Søndre Land - Vedtatt 14.10.2024

Forskrift om permisjonsreglement for elever i Søndre Land - Vedtatt 14.10.2024

Forskrift om hovedmål ved den offentlige skolen i Søndre Land - Vedtatt 14.10.2024

Forskrift for SFO i Søndre Land - Vedtatt 14.10.2024

Opplæringslova (Utdanningsdirektoratet)

Opplæringsforskrifta (Utdanningsdirektoratet)

Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging (Utdanningsdirektoratet)

Rundskriv om Skolemiljø (Utdanningsdirektoratet)

Koordinatorhåndboka

Kvalitetssystem Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging - Ny 2024

Rutine for å fremme et trygt, godt og inkluderende skolemiljø og forebygge mobbing og andre krenkelser -  Oppdatert desember2024

Rutine Førhenvisningssamtale PPT - Oppdatert desember2024

Rutine skolefravær Søndre Land - Oppdatert desember2024

Forberedelse og gjennomforing av den nødvendige samtalen (BTI-verktøy)

Emosjonell veiledning 5 steg

Aktivitetsplan trygt godt og inkluderende skolemiljø - Eksempel fra IST

Mal Undersøkelse skolemiljø - Eksempel fra IST

Temahefte om barns medvirkning (regjeringen)

Juss og sentrale føringer (forebygging.no)

Barn og unges signaler på mulig mistrivsel (utvilket av Øvre Eiker kommune)

Gjennomføring av barnets beste-vurderinger (Barneombudet)

Tilrettelegging for barn og elever med behov for ekstra støtte (Utdanningsdirektoratet)

Skjemaportal

Skjemaer for utskrift

Henvendelse til Tverrfaglig drøftingsmøte

Samtykke til tverrfaglig samarbeid


Publisert: 12.01.2024 10.26.20
Sist endret: 21.11.2024 11.07