Hjelpemidler
Har du redusert funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte, kan du låne hjelpemidler av kommunen for en avgrenset periode. Målet med lånet er at du skal få en enklere hverdag.
Hva slags hjelpemidler kan jeg låne?
Kommunens helse- og omsorgstjeneste har et utvalg av hjelpemidler til utlån, som for eksempel:
- hjelpemidler som letter forflytning
- hjelpemidler for personlig hygiene
Kommunal ergoterapeut kan bistå deg med å søke aktuelle hjelpemidler dersom du har et varig behov (over to år).
Hvem kan låne hjelpemidler?
Personer som er bosatt eller oppholder seg i kommunen, og har redusert funksjonsevne kan låne hjelpemidler for en kortere periode.
Hvor lenge kan jeg låne hjelpemidler?
- Lånetiden for enklere hjelpemidler er normalt tre måneder, men kan forlenges om du har behov for det.
- Trenger du et hjelpemiddel over lengre tid, hjelper kommunen deg med å søke NAV Hjelpemiddelsentral om varig utlån.
Husk å levere tilbake utstyr som du ikke har behov for lenger.
Hvordan går jeg fram for å få lånt hjelpemidler?
Ta kontakt med hjelpemiddeltekniker for å låne hjelpemidler. For utlån i en kort periode, behøver du ikke henvisning fra lege. Helse- og omsorgstjenesten kan foreta en funksjonsvurdering for å kunne søke riktig hjelpemiddel.
Kommunen kan hjelpe deg med å søke NAV Hjelpemiddelsentral om varig utlån.
Trenger du hjelpemidler på arbeidsplassen, tar du kontakt med arbeidsgiver eller bedriftshelsetjenesten.
Reparasjon av hjelpemidler
Du som har fått låne et hjelpemiddel har selv ansvar for daglig vedlikehold av hjelpemiddelet.
Reparasjoner
- Ta først kontakt med hjelpemiddeltekniker når du har et hjelpemiddel som ikke fungerer. Kommunen sender hjelpemiddelet til hjelpemiddelsentralen ved behov for reparasjon når dette er nødvendig.
Akutt behov for reparasjon
- Ordningen med akutt reparasjon av hjelpemidler på varig utlån gjelder alle dager mellom klokken 08-24. Den omfatter alle hjelpemidler utlånt av NAV som kan føre til en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd. Ved akutt behov for å få hjelp til reparasjon kontakter du NAV hjelpemiddelsentral Innlandet.
Utlevering og tilbakelevering
Det er et eget mottakssted for hjelpemidler fra NAV hjelpemiddelsentral i hver kommune. Utlevering og tilbakelevering av hjelpemidler skjer vanligvis via dette mottaksstedet. Hjelpemidler som lånes fra det lokale lageret hentes og leveres av lånetaker så langt det er mulig.
For innlevering av hjelpemidler, ta kontakt med hjelpemiddeltekniker.
Samarbeidspartnere
NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet
Publisert: 21.09.2016 15.09.27
Sist endret: 16.03.2023 10.22