Varsel om jord- og flomskredfare, oransje nivå for deler av Sør- og Østlandet

NVE varsler om oransje varsel om flomfare, jord-, sørpe-, flomskred for deler av Innlandet. Gyldig fra tirsdag 3. sept kl. 18:00

Oransje farevarsel betyr alvorlig situasjon og vi bør alle være forberedt og ta nødvendige forholdsregler.

Søndre Land kommune følger situasjonen tett og har satt i gang forebyggende tiltak.

Varsel fra NVE og MET for Søndre Land tirsdag 03.09.2024

Svært mye regn: Det ventes svært mye regn, lokalt 50-60 mm/12t. Intensiteten på nedbøren vil variere, og det ventes også lokalt lyn og torden. Fare for stengte veier og/eller overvann ved bekke- og elveløp. Kraftige regnbyger kan føre til overvann i tettbygde områder, lokale oversvømmelser og farlige kjøreforhold. Husk å kjøre forsiktig og unngå vannplaning.

Flomfare: Vannføringen vil øke raskt i små og middels store elver. Dette kan føre til omfattende oversvømmelser, erosjonsskader og flomskader på utsatte steder. Årsaken er at det ventes mye regn og kraftige regnbyger, 50-60 mm i løpet av 12 timer fra tirsdag kveld, og lokalt opp til 80 mm på 24 timer.

Jord- og flomskredfare: Grunnvannstanden er stedvis svært høy, og nedbør opp mot 50-60 mm på 12 timer fra tirsdag kveld vil øke faren for jord- og flomskred. Det ventes store lokale variasjoner i nedbørmengde, og skredfaren vil være størst der de kraftigste bygene treffer.

Følg med på farevarsler: Flom- og jordskredvarslene kan endre seg raskt. Følge derfor med på varslene på varsom.no og været på yr.no.

Råd:

• Rens stikkrenner og kummer for jord og kvist
  • Flytt biler og campingvogner fra utsatte områder.
  • Hold deg unna elver, bekker og bratte skråninger.
  • Sjekk veimeldinger og tilpass kjøringen etter forholdene.
  • Rundballer bør ryddes bort fra områder som er flomutsatte.

Varslingsnivåer for flom- og jordskredvarsling:

• Grønt nivå – normal
  • Gult nivå – vær oppmerksom, følg med på utviklingen
  • Oransje nivå. Alvorlig situasjon, vær forberedt!
  • Rødt nivå. Ekstrem situasjon

Hold deg oppdatert på værvarselet og pass godt på deg selv og dine nærmeste.

Publisert: 03.09.2024 14.36.18
Sist endret: 03.09.2024 14.40