Søndre Land kommune kan bli nominert til Bosettings- og integreringsprisen 2023

Søndre Land kommune er på listen over kommunene som kan bli nominert til Bosettings- og integreringsprisen for 2023. Prisen, som deles ut av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) på deres årskonferanse i november, tildeles en kommune som har utmerket seg innenfor bosettings-, integrerings- og kvalifiseringsfeltet.

Om Bosettings- og integreringsprisen

Bosettings- og integreringsprisen er en høythengende utmerkelse som anerkjenner kommuner for deres fremragende innsats og resultater innen bosetting og integrering av nyankomne innvandrere. Prisen har som mål å fremme gode eksempler og inspirere andre kommuner til å forbedre sitt arbeid på dette viktige området.

Kriterier for vurdering

IMDi vurderer kommunene ut fra følgende kriterier:

• Dokumenterte gode resultater for tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet.
  • Engasjement og planmessighet i bosettingsarbeidet, med bosetting i tråd med myndighetenes anmodninger.
  • Målrettet utvikling av tiltak for å fremme bosetting.
  • Aktiv videreutvikling av introduksjonsprogrammet og andre kvalifiserende løp for målgruppen, i samarbeid med relevante aktører som lokale arbeidsgivere og frivillige organisasjoner.

Betydningen for Søndre Land kommune

Denne muligheten er en betydelig anerkjennelse av vår kommunes engasjement og innsats for å skape et inkluderende samfunn. Det har blitt arbeidet målrettet med blant annet å forbedre og tilpasse våre integrerings- og kvalifiseringstiltak samt andre inkluderingstiltak, og det er gledelig at dette arbeidet nå blir anerkjent og sett.

Videre prosess

For å gi IMDi et best mulig vurderingsgrunnlag, er kommunen blitt bedt om å sende inn en detaljert egenbeskrivelse av vårt bosettings-, integrerings- og kvalifiseringsarbeid. Denne beskrivelsen vil bli sammenlignet med annen tilgjengelig informasjon om de aktuelle kommunene. Nominasjonene til prisen vil bli offentliggjort i september.

Uavhengig av nominasjon og priser vil Søndre Land kommune fortsette arbeidet med samme engasjement og dedikasjon for å sikre at Søndre Land kommune forblir et inkluderende og godt sted å bo for alle våre innbyggere, uavhengig av bakgrunn.

Avslutningsvis ønsker vi å si takk til alle involverte for deres utrettelige innsats og ser frem til videre godt samarbeid med alle sammen!

Publisert: 12.06.2024 13.38.39
Sist endret: 17.06.2024 08.38