Influensa- og koronavaksinering 2024

Folkehelseinstituttet anbefaler oppfriskningsdose mot korona og influensa for risikogrupper. Vaksinering blir i kultursalen i rådhuset i Hov, den 16. og 24. oktober.

Vaksinering er frivillig, men sterkt anbefalt til målgruppene. Det sendes derfor ikke ut innkalling til vaksinasjon. Vaksinene anbefales derfor hovedsakelig  for personer med økt risiko.

Det er viktig å understreke at vaksinering hindrer ikke smitte, men sørger for et mildere sykdomsforløp enn man ellers ville hatt.

Folkehelseinstituttet anbefaler oppfriskningsdose for risikogrupper, slik som i fjor. Vaksinene anbefales for personer med økt risiko for alvorlig forløp av sykdommene.

For influensavaksine gjelder anbefalinger også fremdeles for helsepersonell med pasientkontakt, og noen andre yrkesgrupper. Se under risikogrupper.

Det blir både korona- og influensavaksinering i Kultursalen, Hovsbakken 1, Søndre Land rådhus.

• 16. oktober klokken 09:00 – 15:00
  • 24. oktober klokken 09:00 – 15:00

Det er ingen statlig subsidiering av vaksinen i år.

• Influensavaksinen koster 315 kr. Dette dekkes ikke av evt. frikort.
  • Koronavaksine er gratis.

Vi anbefaler alle som kan, å betale med kort.

Ingen timebestilling - møte opp

Du behøver ikke å bestille time, men møter bare opp. Du må påberegne ventetid, og spesielt den første vaksineringsdagen.

Husk de velkjente enkle smittevernstiltakene: Håndvask, hostehygiene og bli hjemme om du er syk er fremdeles viktige for å begrense smittespredning.

Alle kommuner skal tilby sine innbyggere i målgruppene vaksiner. Er du folkeregistrert i Søndre Land kommune skal du få vaksine her. Dersom du er usikker på om du er i risikogruppe bør du avklare dette med din fastlege.

Risikogrupper som anbefales vaksine
  • Beboere i omsorgsbolig og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko skal også få tilbud om influensavaksine.
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 mnd. til 5 år.
  • Barn og voksne med
    • Diabetes type 1 og diabetes type 2
    • Kronisk lungesykdom, hjerte -og karsykdom, leversvikt eller nyresvikt
    • Kronisk nevrologisk sykdom eller skade
    • Nedsatt immunforsvar
    • Svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • Annen alvorlig eller kronisk sykdom som legen din mener kan gjøre deg ekstra utsatt ved influensa

Helsepersonell og andre ansatte som har pasientkontakt. Disse er i stor grad utsatt for smitte, og dersom de selv blir smittet kan de være en betydelig smittekilde for sine pasienter.

Personer som bor sammen med personer med nedsatt immunforsvar, grunnet sykdom eller behandling, da disse selv kan ha dårligere effekt av vaksinen.

Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser. Hovedhensikten med vaksinasjon av svinerøktere er å hindre influensasmitte mellom mennesker og griser, og dermed hindre utvikling av virus med nye egenskaper.

Personer som jobber med å fjerne eller håndtere fugler som er mistenkt eller bekreftet smittet med influensa.

Det bør være minst 6 måneder siden forrige dose av koronavaksinen, og 1 år siden sist influensavaksine. Du kan selv se din vaksinasjonsstatus ved å logge inn på www.helsenorge.no og trykke på «vaksiner».

De som har gjennomgått koronasykdom vil ha en naturlig immunitet en stund etter endt sykdom, men siden det ikke lenger er pålagt å teste ved symptomer anbefales vaksinen uavhengig av gjennomgått sykdom.

Du kan få både korona- og influensavaksine samme dag. Husk at du må observeres i 20 minutter etter du har fått vaksine, dette er obligatorisk.

Din fastlege kan kontaktes ved medisinske spørsmål.

Vaksinasjonstelefonen er åpen på fredager mellom 13:00-15:00, samt på vaksinasjonsdagene mellom 09:00-15:00.

Telefonnummer: 469 37 720

Publisert: 30.09.2024 12.18.46