Barkbilleovervåkingen - resultater etter tømming av billefeller 09.07.24

Følg med på barkbilleovervåkingen – resultater etter 3.tømming

Barkbillefoto: AdobeStock

Barkbilleovervåkingen – status etter 3. tømming

Varsel for de tre ulike sonene som inngår i barkbilleovervåkingen ble i dag lagt ut på Kilden.no.
(Trykk på lenken over, eller gå til siden https://www.nibio.no/tema/skog/skogskadeovervaking-i-norge/barkbilleovervaking og trykk på «Lenke til barkbilleovervåkingens kartlag i Skogportalen»).

Risikoen holder seg på samme nivå som ved 2. tømming:

• Sone 1: Høy risiko lokalt (middels usikkerhet)
  • Sone 2: Høy risiko lokalt (lav usikkerhet)
  • Sone 3: Lav risiko (lav usikkerhet)

Risiko = risiko for omfattende barkbilleangrep og skogskade. Mer informasjon om varslene finner dere ved å klikke på de enkelte sonene i kartet på Kilden.no.

Litt om bakgrunnen for tallene og varslene:

• Fangsttallene som rapporteres ved 3. tømming er summen av de tre første tømmingene.
  • Fangstene i fjor var høye til svært høye mange steder.
  • Starten av sesongen (billenes fluktperiode) var svært varm og tørr i store deler av Sør-Norge, noe som er gunstig for billene.
  • Det er ved 3. tømming fortsatt høye fangster i «bekymringskommuner» som ble rammet av stormene i 2021/2022. Billetoppen etter stormen forventes å komme nå i 2024.
  • Færre kommuner har høy risiko etter 3. tømming (5 kommuner) enn etter 2. tømming (10 kommuner) og 1. tømming (19 kommuner). Det tyder på at ekstra mange biller fløy tidlig i år og ble fanget i periode 1/2.
  • Det er nå lav usikkerhet rundt hvor mye av billebestanden som har fløyet > ved 3. tømming er vanligvis 95 % av årets fangst unnagjort.

Fellefangster per kommune (rødt = over grensen for høy risiko):

Om usikkerheten i varslene (Sone 1 og 2):

• Sone 1 & 2: Ved noen lokaliteter kan høye fellefangster skyldes lokale forhold.
  • Sone 1: Høye fangstverdier i 2023 tilsier redusert usikkerhet (altså ikke «høy», men «middels»).
  • Sone 2: Usikkerheten settes til «lav» fordi (i) det var svært høye fangster i flere «vindfellings-kommuner» i 2023, (ii) det er høye fangster etter 3. tømming i 2024, og (iii) effekten av vindfellingene er forventet å toppe seg i 2024.

Overvåkingen:

Publisert: 12.07.2024 15.06.24